onsdag 16 februari 2011

Mellandag

Idag är en riktig mellandag, jag är trött och seg, och inget är varken riktigt bra eller riktigt dåligt. Just nu åtminstone.
Jag stör mig på mentorsprogrammet jag anmält mig till, jag har ingen lust med att gå på det längre. Jag har börjat förlora lusten faktiskt till Historia A. Allt är så tillrättalagt, och försöker man tänka i större perspektiv så är det fel. Det läraren säger är vedertagen sanning, oavsett. Det är inte den fördjupning heller som jag hade velat ha, allt är bara ytligt och hafsigt. Tacka vet jag Fornsvenskan! Vi går verkligen på djupet, även om det innebär att plugga en jävla massa grammatik som är mindre roligt... Han som undervisar i Fornsvenskan är verkligen helt suverän, han är lugn och saklig och brinner verkligen för sitt ämne. Han tar gärna om saker, förtydligar om något är konstigt och är uppmuntrande. Att misslyckas inför honom är inget som gör att jorden går under, han fortsätter bara uppmuntra.
Nu senaste föreläsningen vi hade i Historian var det en medelålders man från Peru som hade. Hela föreläsningen var på engelska, inga som helst problem, men han var inte det minsta kritisk när det gällde Sydamerikas historia. Spanjorerna var genomruttna människor, kineserna bedrev fullskalig handel med indianerna redan 1000 år tidigare och vikingarna hade aldrig varit i Vinland. Han uttryckte sig om det sistnämnda att den tanken är det typ bara vi svenskar som underhåller. Öh, vänta lite, de har ju faktiskt hittat bosättningar efter vikingar i Nordamerika. Är det då någon som bara planterat dit "bevisen"? Ja, det är sånt här som får mig att tröttna. Samtidigt finns det elever där som tar allt vad lärarna säger som den enda rena sanningen. Den andra halvan är mest där bara för att "plugga", alltså festa och få studiebidrag och för att det förväntas av dem att de ska plugga.
Jag sörjer avsaknaden av kritiskt tänkande och förmågan att se på historiska problem från flera olika synvinklar. Många lärare har även svårt att ta till sig nya fakta, de rycker bara på axlarna och säger att så var det inte. De överväger inte ens om det är möjligt, utan det är bara ett blankt nej som inte lämnar utrymme för en diskussion.

Som ni förstår, min besvikelse över mina studier är stor. Eftersom det här bara är en enstaka kurs jag läser inom ett visst ämne har jag ingen lust att köpa alla böcker (det är en list på nog 10 böcker á 500-600/st.), utan försöker få tag på dem så gott det går på biblioteket. Nackdelen är ju nu också att jag missade min tenta så jag måste behålla mina gamla böcker också från första momentet.

Jag funderar verkligen över vad jag ska läsa till hösten, om jag inte kommer på in på Jurist, ska jag då plugga något som jag tycker är roligt (typ svenska språkhistoria) eller något som är användbart (typ JÖK'en eller något ämne som kommer ingå i det jag vill plugga)?
Valen är många, men först måste jag ju ha pluggat Ma C innan jag kan söka de program som kommer efter Jurist på listan. Har i.a.f. betalat in för min prövning i Ma B. Det måste jag få tag på också... En Ma B-bok så att jag kan plugga ikapp det själv.

Min lista för vad jag vill plugga ser just nu ut såhär:
  1. Juristprogrammet
  2. Politices kandidatprogram
  3. Samhällsvetarprogrammet
  4. Samhällsplaneringsprogrammet
Tyvärr måste jag vänta till nästa vår för att kunna söka allt utom Juristprogrammet, måste ju ha Ma C till alla de andra..
När det kommer till enstaka kurser är det betydligt svårare att veta vad jag ska välja...

Nu blev det här ett långt och klagofyllt blogginlägg idag, så jag kan glädja er med att jag blir glad över att höra glada vårfåglar utanför mitt sovrumsfönster och att jag hoppas föreläsningarna den här veckan kommer vara tillräckligt intressanta! Det kommer ju handla om nordisk medeltid, och ja... Det om något är fruktansvärt intressant!
Kommer få en massa, massa pengar från CSN också, gött!
Nu måste jag börja göra mig i ordning så att jag hinner till föreläsningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar