fredag 3 juni 2011

Träning

Kom nyss hem från stallet och vår andra gemensamma träning. Gick helt super idag!
Vilken underbar känsla hon gav mig! Jag fick verkligen igång henne, och fick även en ordentlig uppförsbacke på henne i galoppen! Woow.... Vi arbetade väldigt mycket lösgörande, att forma henne inte bara i bålen utan även i nacken (min duktiga häst är superduktig på att forma bålen, men knappast på att forma sig hela vägen upp i nacken). Lösgörandet ska även hjälpa henne att trampa på bättre baktill, som min tränare uttryckte det idag: "just nu sitter du som på två hästar, en häst framtill som trampar på riktigt bra och en baktill som tassar med efter". Vi fick igång trampet och hon började närma sig till att bli likadan både fram och bak, men vi har en bra bit kvar tills hon har den styrkan som krävs.
Vi red även lite skolor idag, både öppna och sluta i både trav och galopp. Vi krävde däremot inte fullt lika mycket i dem som man normalt gör, det var mest för att gymnastisera henne. Vi provade även på förvänd galopp och då blev Lussan ordentligt svajig (van vid att göra hoppbyten), men hon behöll galoppen även om det var sjukt jobbigt för henne. Så ja, mer gymnastikövningar för att komma loss ordentligt är vad som behövs, men det här gav verkligen en hel rad wow-känslor.
Vi pratade även lite om det här med byten, och enades om att byten är något vi ska vänta med (jag pushade starkt för att jag absolut inte vill börja med det ännu), men att hon kommer inte ha några problem med det den dagen det kommer eftersom hon har såpass bra naturligt tramp baktill. Så ja, jag kommer inte ha några som helst problem med samlingen heller på henne. Men innan vi kan börja tänka på både byten och samling så ska hon komma fram ordentligt med bra bakbensaktivitet.
Jag fick även beröm för min sits som enligt Sussi är riktigt bra (då skulle hon sett mig när jag var igång...), jag blev helt paff för jag känner mig som en flaxande tjock fågelskrämma som det är ett rent under att jag sitter kvar (ok, inte fullt så illa kanske, men nästan!) och ja, bara förlora alla kilon jag lagt på mig, då skulle det bli betydligt bättre. Hon ansåg att det är sånt som löser sig nu när jag kommer igång på riktigt. Vi får väl hoppas på det!
Summa summarum idag var att Lussan var betydligt bättre än sist, trampade på bättre redan från början (yes, jag har lyckats med något för egen hand!), var mer lyhörd och mer positiv till arbetet.
Nästa lektion blir på fredag och då jävlar ska vi ha förbättrat oss ytterligare!

Idag tänker jag faktiskt unna mig en glass i det vackra sommarvädret vi har fått, är just nu rätt seg efter träningen så ska bara slappa klart (tills William kommer hem från jobbet). Håller på att kika runt lite på både transportskydd och stalltäcken. Har hittat en del rätt intressant, bl.a. en hästbutik på Irland som har lite rea på Rambo-täcken. Kanske vore något?
Transportskydd har jag hittat tre olika som känns aktuella: ett par från Rambo, ett par från Mark Todd och ett par från Schockemöhle. Vi får väl se vad som blir bäst. Hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar