torsdag 9 december 2010

Knarka?

Hittade en artikel på Aftonbladet att det är vanligt bland läkarstuderande i Uppsala att knarka.
Jag har så oerhört svårt att se vilka fördelarna är egentligen med knark, varför man ens måste. Undersökningen visar också att det är vanligt överlag med knark bland studenterna i Uppsala, inget jag märkt tack och lov ännu. Men värst är ju att det här gäller läkarstudenter! Alltså, människor som kommer vårda och ta hand om andra människors liv. Hur tänker man då egentligen? Hörde om det här redan igår på SR Uppland på väg till jobbet.
Var någon som la fram teorin att studenterna har upptäckt att om man tar lite amfetamin så kan man plugga på kvällen, gå på krogen och komma hem igen och fortsätta plugga och sen gå till föreläsningen. Men i artikeln är ju inte amfetamin det vanligaste, likaså med kokain? Då är det ju en dålig förklaring, som jag annars faktiskt hade kunnat köpa. Åtminstone när det gäller läkarstudenter som faktiskt pluggar hårdare än exempelvis filosoferna.
Kanske dags för universitetet att tillföra kurser i etiskt tänkande när det gäller läkarstudenterna?

I vilket fall, jag sitter på jobbet nu. Det är okristligt tidigt, men det går. Jag kommer ju hem tidigt också! Kanske man hinner och orkar kolla på Inception idag? William köpte på uppdrag av mig filmen igår på Elgiganten som släppte den igår för ett helt överkomligt pris. Jag hade gärna sett den med 3D på bio, men man kan inte få allt i världen. Det duger gott att krypa upp i soffan med täcket. Men jag har mycket jag ska hinna göra innan jag kan krypa upp i soffan och kolla på film, och jag lär väl säkerligen somna i soffan då också.

I förrgår var jag flitig, bakade lussekatter och fixade julskinka (både eget kok och griljering!) och fick också ihop ett pepparkakshus. Fast pepparkakshuset var ju lite fusk, köpte en färdig byggsats. Däremot har jag bestämt mig för att aldrig mer ha ett pepparkakshus. Som jag svor över det smälta sockret! Och huset som inte ville göra som jag ville... Men nu är det ihopsatt och garnerat. Tack och lov... Får väl se om jag kan ta en bild på den någon dag. Måste ju använda min nya kamera mycket!

Nu ska jag sitta och hålla utkik efter om jag kan få mitt antagningsbesked till universitetet idag, läste på studera.nu att det ska komma den här veckan och William mumlade något om att det skulle komma den 9 och det är ju den 9 idag! Väl?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar