onsdag 17 november 2010

Dagens Nyheter

Man hittar mycket intressant på DN om man har tråkigt!
Läste nyss att de ska öppna upp astronomen Brahes grav för att försöka få reda på anledningen till varför han dog knall och fall i Prag 1601. Undrar vad de kommer tänkas hitta? Roligt också att Lunds Universitet får vara med och undersöka! Önskar att man kunde utbilda sig till arkeolog eller historiker nu faktiskt... Hade det varit enklare att få jobb och lite bättre betalt hade jag lätt sökt direkt.
I vilket fall, läser alla kommentarerna också under artikeln. Majoriteten verkar tro att det här kommer kosta skattebetalarna multum vilket leder till att vi får en sämre polismyndighet och att det är polisens jobb att utreda detta? Man får faktiskt ta skillnad på polisen och de arbetsuppgifter de har och ta skillnad på en arkeologisk undersökning, även om den arkeologiska undersökningen är baserad på att klara ut om ett brott skett eller ej. Nu är det så att Lunds Universitet kommer delta i undersökningen, men då tar de pengar från sin egna budget och skjuter in i projektet det som det kan tänkas kosta för dem. Tjeckien skjuter säkerligen till en del ekonomiskt också.

Nej, gillar inte när man vägrar se skillnad på olika instanser i samhället och klagar på samtliga instanser när en specifik väljer att lägga en del av sin budget på vad deras budget faktiskt finns till för. I Lunds Universitets fall; en arkeologisk undersökning i samarbete med andra länders liknande fakulteter.

Nog gnällt om det, även om jag skulle kunna gnälla mycket mer.
Slutar ju jobba strax. Har varit en kall dag, men jag har på mig thermobyxor idag också så idag gick bättre än igår. Stora fördelen idag jämfört med igår är att idag är det underbart vacker rimfrost på träden! Igår var det bara fuktigt och rått, idag bara krispigt kallt! Underbart!

Nu ska jag dra vidare, ska plocka upp William i Märsta strax också. Han har varit inne i Stockholm och gått på Nationalmuseum och fikat med en gemensam norsk vän till oss båda.
Apropå norrmän förresten! Det var en norrman idag som pratade med mig en stund och nästan direkt frågade mig om jag kom från Göteborg! Så tydligt hörs det väl inte? Fast i.o.f.s, jag låter ju annorlunda jämfört med alla stockholmare här uppe ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar