onsdag 24 november 2010

Världens kulinariska skamfläckar...

Fick ett nyhetsmail från reseguiden.se, redaktören bakom mailet tipsade om en rolig artikel på Vagabonds hemsida som jag självklart var tvungen att leta upp. Vilken sida! Hittade direkt en (ok, flera!) artiklar som var riktigt intressanta.
Som det här med att fransk mat utsedd till kulturarv, jag visste inte ens om att en sådan lista existerade. Tydligen är den en motpart till världsarvlistan och funnits i bara några få år. Grundtanken bakom listan är att bevara traditioner och liknande "icke-materiella" företeelser i en alltmer globaliserad värld där egna traditioner börjar gå alltmer förlorade. Och så är tydligen Frankrikes mat den första matkulturen som hamnat med på listan. Här ska undersökas närmare och se vad det är för lista! Om inte annat så bara måste man åka till Frankrike nu och testa deras kök...

Hittade en artikel om världens 10 bästa matländer också, men tvek på att Indien är först! Åtminstone av den indiska mat jag ätit i Sverige så är indisk mat ingen direkt höjdare.... I övrigt så är det onekligen intressanta länder som tas upp på listan, och många av dem är länder jag gärna vill besöka! Vietnam och Japan återfinns roligt nog på listan, liksom Sydafrika. Sydafrika är ett land jag gärna skulle besöka, men samtidigt vågar jag helt ärligt inte. Jag reser hellre till Brasilien i sådana fall, där de också har hög kriminalitet. Jag vill inte sitta på ett hotell dagarna i ända och knappt få uppleva något av landet. Jag vill resa för att få se och uppleva, inte för att sitta och se vråldum ut på ett hotell med alla andra svenskar.
Två europeiska länder är med på listan, Italien och Grekland. Roligaste kommentaren om Italien är "Typiskt: Enkelheten, få ingredienser och rena smaker. Bra råvaror. Typiskt är att alla de olika regionerna i Italien tycker att deras ”kök” är det godaste. Här snackar vi inte nationalism utan regionalism."
Italien är verkligen ett land jag vill åka till... Försöker ännu övertala William om att åtminstone åka till Florens nu framåt vårkanten, han mumlar hela tiden om det här med pengar! Som om att det verkligen vore ett problem? Aja, får väl i värsta fall göra som med Grekland. Boka resan, trycka biljetten i handen på honom och säga till honom att den och den tiden ska han vara färdigpackad och sittandes i bilen för då ska vi åka till flygplatsen....
Greklands kök däremot var jag inte sådär extremt imponerad av, deras svärdfisk var hysteriskt god, men annars var det rätt slätstruket. Men vad vet jag, vi kanske bara var på fel plats? I Vagabonds artikel rekommenderar de Athen, och Athen vill jag verkligen, verkligen också resa till. Då inte främst p.g.a. maten utan historiska lämningar! Det var nackdelen med Kefalonia, fanns inte så mycket historiska lämningar p.g.a. den stora jordbävningen som var där på 50-talet, men vi hittade till en gammal romersk villa med ett helt underbart välbevarat mosaikgolv!




Ytterligare en artikel är motsatsen till föregående artikel, världens fem sämsta matländer och den är verkligen rolig! Speciellt kommentaren om Finland som kommer tvåa: "Det finska köket är frukten av århundraden av nödtorft och vinterkrig. Med paradrätter som kalakukko (tänk calzone med fyllning av löja och fläsk) är man nästan beredd att försvara Frankrikes förre president Jacques Chirac som utan omsvep utnämnde finsk mat till »sämst i världen«." Vad kan man säga mer om det? Haha... Nej, men det kan väl inte vara så stor skillnad jämfört med det svenska köket?

Apropå Italien hittade jag också en artikel om Rom och då främst om de antika delarna och vad man borde uppleva.

Glömde jag säga att jag är oerhört ressugen? Speciellt nu när det börjar bli äckligt kallt och snön bara dalar ner och töar vissa av dagarna så att det blir slask för att sen frysa på igen och bli is...

Nej, nu är det nog dags att bege sig till stallet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar